Kelahiran Nabi Ismail a.s

Kelahiran Nabi Ismail a.s
 Di antara kitab-kitab Kitab Suci, dikatakan bahwa Nabi Ibrahim a.s memuji Allah untuk keturunan yang baik. Maka Allah memberinya berita baik tentang kelahiran keturunan. Ketika Abraham tinggal di Yerusalem selama dua puluh tahun di Maqdis, Sarah berkata kepada Abraham, "Tentunya Tuhan tidak memberi saya anak-anak, oleh sebab itu berkahwin dengan hamba saya, semoga Allah memberikan anak-anak kepadaku." . Selepas mencampurkan segala sesuatu, budak itu menjadi hamil.

Mereka berkata: Selepas kehamilannya, dia juga merasa tinggi dan mulia di pihak gurunya (Sarah). Sarah cemburu dan bercakap dengan Nabi Ibrahim a.s tentang hal itu. Ibrahim berkata kepadanya, "Lakukanlah apa yang kamu inginkan dengannya." Kemudian Hajar ketakutan dan lari berhenti di hadapan mata air. Salah seorang malaikat berkata kepadanya, "Jangan takut, sebab Allah menjadikan engkau anak yang baik." Kemudian malaikat itu memerintahkan dia untuk kembali dan mengumumkan bahawa dia akan melahirkan seorang anak lelaki yang akan dipanggil Ismael. Dia akan menjadi orang yang selamat. Bantu semua orang dan semua orang yang membantu mereka. Dia akan mengambil milik negara saudara-saudaranya. Malah berterima kasih kepada Tuhan untuk hadiah itu.

Berita baik yang sama datang kepada anaknya, Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam. Kerana peranan mereka, Muslim menguasai dan menguasai semua bidang, Timur dan Barat. Allah Ta'ala telah memberikan pengetahuan dan amal yang baik tentang perkara ini yang belum pernah diberikan kepada manusia sebelum ini. Tidak ada yang lain kerana kemuliaan rasulnya dari semua rasul, bahawa ia adalah risalahnya yang memberikan kecemerlangan dan kesempurnaan kandungan libretto dan sifat sejagat semua makhluk.

Apabila Hajar kembali, dia melahirkan Ismael. Buku itu mengatakan: Dia dilahirkan dari Ishmael ketika Nabi Ibrahim a.s  berusia 86 tahun, tiga belas tahun sebelum kelahiran Ishaq.

Apabila Ismail dilahirkan, Allah mendedahkan kepada Nabi Ibrahim a.s berita baik tentang kelahiran Ishaq dari rahim Sarah. Nabi Ibrahim a.s bersumpah kepada Allah: Allah berfirman kepadanya: "Aku telah menyetujui permintaanmu untuk kelahiran Ismael, aku telah berbuat baik kepadanya, dan aku telah memberkati benihnya dengan banyaknya." Dia akan dilahirkan dari dua belas pangeran yang daripadaku Saya membuat tukang masak hebat. "

Ini juga berita baik bagi orang-orang hebat ini (Muslim). Dua belas adalah dua belas Rashidin Khulafur yang dinamai dalam hadith Abdul Malik bin Umair dari Jabir bin Samura dari Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, ia berkata: "Akan ada dua belas amir".

Kemudian dia berkata sesuatu yang saya tidak faham. Jadi saya bertanya kepada ayah saya apa yang dilakukan oleh Rasul Allah. Ayahmu menjawab, "Semua orang Quraisy," seperti yang diceritakan oleh Bukhari dan Muslim dalam buku Ash Shahihaini.

Dalam sebuah kisah: "Ini akan terus menjadi bilangan dua belas khalifah. Semuanya berasal dari Quraisy. "

Mereka adalah empat imam: Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali, ditambah Umar bin Abdul Aziz dan seluruh Bani Abbas.

Dua belas ini bukan milik Rafidhah (Shiites), yang pertama ialah Ali bin Abi Talib dan yang terakhir ialah al Muntazhar (kemudian), yang keluar dari Sardab Samira - iaitu Muhammad bin al Hasan al 'Askari - mereka berfikir. Rafidhah tidak kurang berguna daripada Ali dan anaknya, al Hasan bin Ali, kerana mereka menghindari peperangan, melepaskan khalifah kepada Muawiyah, memadamkan kekufuran, menghapuskan kematian.

Post a Comment

0 Comments